A virtuális billentyűs hangszerek MIDI vezérléssel szólaltathatók meg, és a hangmintavételezett eredeti hangszerek digitális reprodukciói (hangminták, samplings). Így saját MIDI hangszereink segítségével válogathatunk digitálisan reprodukált hangszereink közül. Ehhez szükséges egy vagy két MIDI-billentyűzet, egy MIDI-áramkörrel felszerelt orgonapedál, MIDI interface, igen jó minőségű hangkártya és jó paraméterekkel rendelkező számítógép megfelelő szoftverekkel, és egy szintén jó adottságokkal bíró erősítő, hangfalakkal, fejhallgatóval - és természetesen sok-sok hangminta...
Orgonák / Organs
Csembalók / Harpsichords
Harangjátékok / Carillons
A felszerelés
Hardware: HP Compaq nx8220 Notebook. Intel Pentium processor 1.73 GHz, 2 GB RAM. CPU 1733 MHz, 2981 MB/s / 792 MB/s M-Audio Audiophil Firewire hangkártya Roland Edirol UM-3EX USB MIDI interface
Software: Tascam Gigastudio3 MyOrgan
Billentyűzet Fatar Studiologic SL-880 Pro Billentyűzet 2 Miditech Midistudio 2 Pedal:MIDI-áramkörrel felszerelve
Erősítő: Pioneer A-221
Hangfal: SAL SilverSound 2610F, 150/250 W, 91 dB, 8 Ohm, 35-20000 Hz
bejátszások élő felvételek (nem MIDI-szerkesztővel készültek), a szoftverek belső hangrögzítésével készültek hullámformátumban (.wav) 44 Khz-es, 16 bites rögzítéssel. Az utómunkálatok Sony Sound Forge szoftverrel készültek. A tömörítés mp3-formátumú.
Bach: C-dúr prelúdium BWV 553/a Silbermann orgona (1721) hangminta / Silbermann organ (1721) sampling
Johann Sebastian Bach
Silbermann - 1721
Prelude in e minor BWV 533a
Prelude in d minor BWV 539a
Prelude in C major BWV 553a
Prelude in d minor BWV 554a
Sonatina from Actus tragicus BWV 106 (Alexandre Guilmant's transcription)
Schnitger - 1704
Wer nur den lieben Gott laesst walten - choral prelude
Jesus, meine Zuversicht - choral prelude
Marcussen - 1965
Prelude in c minor BWV 549a
Dietrich Buxtehude
Schnitger - 1704
Prelude in g minor BuxWV 149a
Silbermann - 1721
Toccata in F major BuxWV 157a
Louis-Nicolas Clérambault
Jullien - 1690
Suite du 2ème Ton - Plein jeu
Suite du 2ème Ton - Trio
Suite du 2ème Ton - Basse de cromorne
Suite du 2ème Ton - Flutes
Suite du 2ème Ton - Caprice pour les grands plein jeux
François Couperin
Jullien - 1690
Messe pour les Couvents - Plein Jeu
Messe pour les Couvents - Fugue sur la Trompette
Messe pour les Couvents - Récit de Cromorne
Louis Couperin
Jullien - 1690
Passacaille en sol mineur
Johann Ernst Eberlin
Ehrlich - 1748
Prelude in d minor
Johann Caspar Ferdinand Fischer
Silbermann - 1731
Ariadne Musica (1702) - Praeludium et Fuga no.1 in C major
Ariadne Musica (1702) - Praeludium et Fuga no.2 in cis minor
Ariadne Musica (1702) - Praeludium et Fuga no.3 in d minor
Francesco Gasparini
Silbermann - 1722
Sonata per Elevazione
Sonata in e minor
Georg Friedrich Handel
Silbermann - 1722
Pieces for a musical clock - The Flight of Angels
Pieces for a musical clock - Sonata
Pieces for a musical clock - Minuet
Pieces for a musical clock - Gigue
Pieces for a musical clock - Air
Pieces for a musical clock - Gigue
Johann Erasmus Kindermann
Tauchmann - 1675
Harmonia organica (1645) - Praeambulum I-V.
Harmonia organica (1645) - Praeambulum VI-X.
Harmonia organica (1645) - Praeambulum XI-XIV.
Narciso da Milano
Antegnati - 1636
Largo
Sonata (Fuga) per l'Offertorio
Georg Muffat
Ehrlich - 1748
Toccata prima in d from Apparatus Musico-Organisticus
Gottlieb Muffat
Ehrlich - 1748
Toccata in C
Toccata in g
Toccata in e
Fuga in d
Guillaume-Gabriel Nivers
Jullien - 1690
Suite du 1er Ton - Prélude
Suite du 1er Ton - Fugue
Suite du 1er Ton - Récit de Cornet
Suite du 1er Ton - Duo
Suite du 1er Ton - Basse de Trompette
Suite du 1er Ton - Écho
Suite du 1er Ton - Fugue grave
Suite du 1er Ton - Récit de Cromorne
Suite du 1er Ton - Dialogue de Récit de Cromorne et de Cornet
Suite du 1er Ton - Dialogue a deux Choeurs
Johann Pachelbel
Silbermann - 1721
Prelude and Fugue in d minor
Ciacona (Chaconne) in d minor
Fugue in d minor
Schnitger - 1704
Aria quinta from Hexachordum Apollinis
Fuga cromatica in eminor
Renaissance organ - 1587
Aria quinta from Hexachordum Apollinis
Starck - 1699
Aria sexta (Aria Sebaldina) from Hexachordum Apollinis
Henry Purcell
Marcussen - 1965
Trumpet Tune and Air
Monsieur de Sainte-Colombe
Silbermann - 1721
Les pleurs (The Tears) from 'Le Tombeau des Regrets' (Pierre Gouin's transcription)
John Stanley
Hart - 1809
Voluntary op. 5 No. 8 in d minor - Allegro
Voluntary op. 5 No. 8 in d minor - Adagio
Voluntary op. 5 No. 8 in d minor - Allegro
Voluntary op. 5 No. 1 in C major - Adagio
Voluntary op. 5 No. 1 in C major - Andante Trumpet
Voluntary op. 5 No. 1 in C major - Slow
Voluntary op. 6 No. 5 in d minor - Adagio
Voluntary op. 6 No. 5 in D major - Andante Largo (Trumpet)
Jan Pieterszoon Sweelinck
Marcussen - 1965
Echo Fantasia in a
Johann Gottfried Walther
Silbermann - 1721
Concerto after Giulio Taglietti in B flat major - Adagio
Concerto after Giulio Taglietti in B flat major - Allegro
Concerto after Giulio Taglietti in B flat major - Adagio a 2 Clav.
Concerto after Giulio Taglietti in B flat major - Allegro
Ach Gott erhör mein Seufzen und Wehklage - choral prelude
Alle Menschen müssen sterben - choral prelude
Allein Gott in der Höh sei Ehr - choral prelude
Das alte Jahr vergangen ist - choral prelude
Domenico Zipoli
Mühleisen - 1997
Quattro versi in d
Quattro versi in C
BEVEZETÉS A TÖRTÉNETI HANGOLÁSOKBA
Michael Praetorius: Syntagma Musicum, 1619 - Theatrum instrumentorum , 25. metszet
A hangolás zeneesztétikai problémája: a zenematematika és a zenei érzékelés feszültsége, és az ennek kiküszöbölésére tett kísérlet: a temperálás A hangolás gyakorlati kivitelezése billentyűs hangszereken (clavichord, csembaló, zongora, orgona) Az orgonahangolás által meghatározott lokális kötöttségű zenekari hangolások Az egyenletes lebegésű temperálás történeti előzményei: az egyes hangolások Püthagoraszi, Középhangos I-IV, Arnout, Werckmeister I-III, Silbermann, Rameau, Kirnberger I-III, Vallotti, egyenletes lebegésű Az egyenletes lebegésú temperálás elterjedése és a történeti temperatúrák karakteriszikájának elvesztése.
A kvintkör
1. Püthagoraszi:
Történetileg a püthagoraszi hangolások különböző fajtái jelennek meg először. Ezekben közös az, hogy a hangolás során a kiindulási hangtól tiszta kvinteket építenek fel. Ennek nyomán például az a hangról kezdve a következő kvintlánc lesz tisztán hangolva: a - e - h - fisz - cisz - gisz - disz/esz - b - f - c - g - d. Az utolsó kvint, a d - a viszony azonban szűk lesz. Ez az utolsó kvint arányszámát tekintve 531441:524288, azaz 1.0136 értékkel szűkebb a tiszta kvintnél. Az eltérés a püthagoraszi komma, melynek értéke 23.46 cent. Ez a hamis kvint az ún. püthagoraszi farkaskvint.
Ennek a típusú hangolásnak 12 fajtája lehetséges, aszerint, hogy a skála mely hangját tekintjük kiindulási pontnak. Mindezzel együtt három akkordstruktúra fordul elő: 8 akkord tiszta kvinttel és bő terccel, 3 akkord tiszta kvinttel és tiszta terccel, 1 akkord pithagoraszi farkaskvinttel és tiszta terccel. Az elsőként említett 8 akkordban lévő bő terc az ún. püthagoraszi terc, a lehető legtágabb fényes nagyterc. Ha a kvintlánc helyzete a - d (a fentebb leírt módon), akkor ebben a láncolatban tiszta kvinttel és püthagoraszi terccel szólal meg a Cisz-dúr, az Esz-dúr, az E-dúr, a Fisz-dúr, az Asz-dúr, az A-dúr, a B-dúr és a H-dúr. Tiszta kvinttel és tiszta terccel a C-dúr, az F-dúr és a G-dúr. Farkaskvintes akkord tiszta terccel a D-dúr.
A püthagoraszi hangolás a 16. században még használatos volt, és a modális hangrendszer miatt különösebb problémát nem jelentett, éppen a dúrhármasok hiánya miatt, szemben a későbbi dúr-moll tonalitás akkord-központú funkciós szemléletével.
A hangok megtalálása
A hangok és a hangkapcsolatok hatása teljességgel irracionális. Ugyanakkor a hangok és a hangkapcsolatok racionális rendet alkotnak, mely a hangközök matematikai leírásában ölt testet. Így a matematikai rend - látszólag - tökéletesen leírja a hangok racionális kapcsolatát, s ebből mintegy "kiolvasható" a hallott zene harmóniája. Nevezetessé és a hagyomány számára mértékadóvá vált egy püthagoreus töredék Jamblikhosztól, amely a hangközök matematikai arányai megtalálásának anekdotikus leírása:
"Egy alkalommal [Püthagorasz] éppen gondolataiban és feszült töprengésben merült el afelől, hogy nem tudna-e a hallásnak valami segítő eszközt kitalálni, ami erős és nincs tévedésnek alávetve, mint amilyen a látás esetében a függőón, a mérőrúd vagy éppenséggel a magasságmérő, a tapintás esetében pedig a mérlegkar vagy a súlyok kitalálása. Eközben egy kovácsműhely mellett ment el, s valami isteni véletlen folytán meghallotta a kalapácsokat, amint az üllőn a vasat kalapálták, s hogy egymásnak egy kapcsolat kivételével vegyesen, de összhangzóan adták a hangokat. Felismerte ugyanis bennük az oktávot, a kvintet, a kvartot. A kvart és a kvint közötti kapcsolatot önmagában disszonánsnak látta, de egyébként olyannak, ami alkalmas arra, hogy a köztük levő nagyságbeli különbséget kitöltse. Örvendezve, hogy terve isten segítségével sikerült, berohant a kovácsműhelybe, és sokféle kísérlet révén úgy találta, hogy a hangok különbségének oka a kalapácsok súlyában rejlik (.). Ezután a mértékeket és a kalapácsokkal a legteljesebben megegyező súlyokat pontosan megjegyezve hazatért."
Püthagorasz előbb egy cövekre erősített négy húrt, és azokra a megjegyzett mértékeknek megfelelő súlyokat függesztett. Az így megszólaló hangok a következők voltak:
"Úgy találta ugyanis, hogy a legnagyobb súlytól feszített húr a legkisebb súly feszítette húrral oktáv hangzatot ad. Az egyik tizenkét súlynyi volt, a másik pedig hat, s így kimondta, hogy az oktáv 2:1 arányú, amit már a súlyok is mutattak. (.) A legnagyobb a legkisebb mellett levővel (.) 3:2 (.). A legnagyobb viszont azzal, mely súlyban utána következett, a többinél pedig nagyobb volt, (.) 4:3."
12:6 = 2:1 kétszeres | oktáv |
12:8 = 3:2 másfélszeres | kvint |
12:9 = 4:3 négyharmados | kvart |
12:8 x 12:9 = 3:2 x 4:3 = 9:8 kilencnyolcados | kvint és kvart közötti különbség [kis szekund] |
Az így nyert arányokat átvitte a monochordra, és egyetlen húron megszólaltathatóvá váltak a hangarányok
A probléma
A kvintenként végighangolt püthagoraszi oktachord a 12. kvintnél azonban hamis lesz, ez az eltérés a püthagoraszi komma, és ez az érték okozza az ún. püthagoraszi farkaskvintet. A hangközök matematikai leírása, ezért nem tökéletes: a tiszta arányok betartása ellentmond a zenei érzékelésnek, és így jön létre az a feszültség, mely a zenematematika és a zene esztétikai tapasztalata között jelenik meg. A teljes püthagoraszi hangolás skálája:
Hang
C
C#
D
Eb
E
F
F#
G
G#
A
A#
B
C
Arányok
1/1
2187/2048
9/8
32/27
81/64
4/3
729/512
3/2
128/81
27/16
16/19
243/128
2/1
Cent
0
113.7
203.9
294.1
407.8
498
611.7
702
792.2
905.9
996.1
1109.8
1200
A középkor folyamán a többszólamúság megjelenését követően törvénnyé vált, hogy csak a tiszta kvintek alapján lehet hangolni, mert a 3:2-es arány áll a legközelebb az oktávhoz (2:1) és magához primhez (1:1) - ez a gondolkodásmód elsősorban teológiai megfontolásokon alapult: az arányszámok a Szentháromság tökéletességét szimbolizálták. Mivel a terc disszonanciának számított, és a korabeli zenei gyakorlat is így kezelte, ezért a későbbi dúrhármasok szerepe itt még tökéletesen irreleváns. A feszültséget azonban jól jelzi Johannes de Grocheo 1300 körül írt De musica című traktátusának egy helye: "A nagyterc két egész hangtávolságot magába foglaló konkordancia. Első hangjához úgy aránylik, mint 81 a 64-hez. Ezt némelyek konszonanciának is tartják, azok közé sorolják, mint pl. J. de Garlandia mester is. Minthogy azonban nem tökéletes konszonancia, és alkalmazása sérti a fület, mi mellőzzük." 1300 körül tehát a nagyterc korábbi státusza kérdéssé vált. A későbbiekben a nagytercet, elsősorban az angol John Dunstable (kb.1390-1453) és körének hatása miatt, újradefiniálták mint 5-ös arányszámú hangközt (5:4). Ez elmozdulást jelentett a tiszta zenematematikától a zenei érzékelés javára, ugyanis a 81:64 arány egészen pontosan 5.0625:4. Ez pedig már előrevetítette, hogy ha a terc konszonanciaként polgárjogot nyer, akkor a püthagoraszi elveken nyugvó hangolás elégtelenné válik. Így egy merőben új hangolás válik szükségessé.
Ez a probléma vetette fel a temperálás kérdését. A latin temperare első jelentése helyes mértékben vegyít, átvitt értelemben mérsékel, enyhít. Azaz a püthagoraszi hangolás feszültségteli pontját, a kommát enyhíteni kell. Ezt pedig nem lehet máshogy megtenni, mint a kommában, azaz a farkaskvintben megtestesülő "többletet" elosztani a skála hangjai között, és így kiküszöbölni a bő, püthagoraszi terceket. A kérdés éppen az volt, hogy miként lehet ezt megtenni.
Az első kísérlet a széles körben és igen hosszú ideig használatos ún. középhangos temperatúra lett. (Ld. 3. Középhangos temperatúrák)
Zenei illusztrációk:
Zenei illusztrációk:
A kották Adobe Reader programmal nyithatók meg. A program ingyenesen letölthető innen
Johann Sebastian Bach
SZÓLÓ BILLENTYŰS MŰVEK
Zongora